Brev:
Problem med skemad
23. september 2008
Alder:
7 mdr.
Problem med skemad
Hej Helen
Tak for dit sidste svar. Det hjalp med en dagsplan, så vi har lidt tider der at holde os til.
Hun sover stadig ikke så meget i løbet af dagen, med mindre vi sover sammen, men håber det kommer med alderen. Hun bliver jo så gammel engang, at hun ikke behøver at sove mere i dagtimerne:-)
Denne gang skriver jeg fordi jeg ikke synes det går så godt med skemad. Jeg ved at nogle er lidt længere om at komme i gang end andre, men hun har fået det siden hun var 4 mdr. og hun er jo 7 mdr. nu.
Jeg synes jeg gør alt som du anbefaler. Har hende foran mig i højstolen, prøver at holde hendes opmærksomhed og åbner munden.
Da vi startede gik det okay, hun spiste ikke så meget, men hun er heller ikke så stor. Følger kurve fint nok (i bunden, men ok), men hun er en lille fin og spinkel pige, så hun har vel heller ikke brug for så meget mad som en ordentlig kleppert?
Men pludselig ville hun ikke mere. Det er ikke fordi hun ikke vil spise, for når jeg for maden ind i hendes mund spiser hun det. Men det er et værre cirkus, at få hende til at åbne munden og holde koncentrationen.
Det skal lige siges at jeg aldrig har tvunget mad i hende og altid stopper når hun begynder og skælde ud, da jeg synes det er vigtig at det er en god oplevelse for hende.
Når hun skal have det, begynder hun at brokke sig allerede når jeg giver hende smæk på og sætter hende i stolen. Men en tår vand og så er hun god igen.
De første par skefulde åbner hun fint op til, men så mister jeg hende og hun skal sidde og rode med alt muligt andet. Banke i bordet, kigge rundt og ned. Er der ikke andet og lave sidder hun og putter smækken i munden.
Jeg prøver alt for at fange hende og få hende til at grine, så hun åbner munden og jeg kan skovle lidt ind. Men jeg synes ikke denne løsning er holdbar. Da hun jo skal lære, at hun skal spise uden alle de numre, det tager lang tid, at spise på denne måde og til sidst gider hun ikke mere.
Jeg ved ikke om det er fordi hun ikke er sulten nok eller hvad det er. Jeg ved jo hun skal have det når hun ikke er for træt, men det er svært da hun ikke tager de lange lure i løbet af dagen. Nogle gange kun en halv time og er tydelig ikke udhvilet når hun står op.
Og hvis jeg giver hende det med det samme hun er stået op, for at hun skal være så frisk som muligt, er hun vel stadig ikke sulten efter flasken, hun har fået til at putte sig med?
Vi prøver at følge den plan du har sendt til os, så det ser nogenlunde sådan her ud:
5-5.30 flaske (tager 130-200ml), sover nogen gange videre efter en halv times tid, andre gange med det samme og andre gange vil hun op.
7.30-9 afhængig af hvornår hun er stået op, for hun grød. Her ville jeg gerne at det var havregrød, men alt med klumper kommer ud igen.
Før formiddagslur for hun en flaske og her tager hun igen mellem 130-200ml.
10.30-12.30 frokost
Middagslur med flaske, igen 130-200ml.
15-16 frugt, frugtmos og flaske igen 130-200ml.
17.30-18 aftensmad, her vil hun nogen gange slet intet tage og så for hun igen flaske 130-200ml.
19.30-20 puttes med flaske igen 130-200ml.
Flasken du anbefaler 23-24 har jeg prøvet og give hende, men det gør ikke at hun sover længere og hun bliver bare ked af at blive vågnet, ved at jeg prøver og få hende til at tage den.
I flaskerne får hun den mme, der hedder NAN2.
Så jeg ved ikke om jeg måske skal putte lidt mindre i flaskerne, så hun ikke tager nær så meget eller om jeg helt skal droppe dem nogle. Jeg kan sagtens putte hende uden, da hun næsten falder i søvn ved flasken og så vågner for at bøvse. Og når hun skal have hue og jakke på og lægges i vognen bliver hun gal.
Men jeg vil jo heller ikke prøve og putte hende, hvis hun er sulten. Hvor meget kan jeg regne med at hun skal tage for at hun er mæt?
Jeg tænker også på om hun måske kan have lidt forstoppelse. Da vi begyndte med skemad fik hun meget hård mave og det stod på over en måned, indtil vi fik en ordentlig omgang sveskemos i hende.
Nu er jeg nødt til at give hende sveskemos dagligt ellers bliver det så hårdt igen, at hun græder når hun skal af med noget. Når hun får det har hun afføring 1-4 gange dagligt, som er grødet.
Der var et par dage hun ikke fik svesker og så blev det helt hårdt og i små kugler. Da hun fik sveske igen var det først meget tynd, så tynd at bleen faktisk sugede det meste og det var helt grønt. Så blev det efterhånden fastere og fastere, indtil det igen blev grødet. At det bliver hårdt har vel også noget at gøre med at hun kun får flaske nu, men det skal vel ikke være hårdt altid?
Så lad mig høre, oh du kloge Helen, hvad gør du dig af tanker og ideer, som endnu engang kan hjælpe os?